Clay Keramikmuseum
By Pia Wirnfeldt, Museumsdirektør, CLAY Keramikmuseum
Februar 2020

I en tid, hvor menneskets spiritualitet ligger i dvale, tager billedkunstneren Cathrine Raben Davidsen livets åndelige dimension alvorligt. Med dyr, planter og mennesker som motiv beskæftiger hun sig med de mytiske, kosmiske og rituelle lag i sin kunst. Det handler om livets store temaer – fødsel, kærlighed og død, om selve udviklingen fra ét livsstadie til et andet der i Cathrine Raben Davidsens keramik udtrykkes med brændingens uforudsigelige glasurløb som en velkommen medspiller.

Under titlen TOTEM udstiller Cathrine Raben Davidsen keramik, maleri, tegning, grafik og en animationsfilm. De forskellige medier indarbejdes i en sammenhængende scenografi, der åbner op for en sanselig totaloplevelse. Tyngden i udstillingen er en række unikaværker i stentøj og porcelæn, som hun fra 2017 til 2019 har skabt i samarbejde med den faglige ekspertise på Royal Copenhagen. Et frugtbart møde, der relaterer sig til museets historiske samling fra Den kgl. Porcelainsfabrik, Bing & Grøndahl og Aluminia, hvor samarbejdet med skiftende gæstekunstnere har været en essentiel drivkraft for den tekniske såvel som den kunstneriske udvikling.

På udstillingen TOTEM tager Cathrine Raben Davidsen favntag med kunstens spirituelle kraft. I sine smukke keramiske fade, krukker og kar anvender hun forhistoriske formtyper fra forskellige kulturer og genopliver hermed keramikkens åndelige dimension og dens store kulturhistoriske fortælling. På den måde minder hun os om, hvordan mennesket og keramikken, til alle tider og verden over, har formidlet forholdet mellem stof og ånd gennem myter og ritualer. Glæden på CLAY Keramikmuseum er således stor over nu at kunne præsentere Cathrine Raben Davidsens kunst. En hjertelig tak til Cathrine Raben Davidsen for det tætte samarbejde omkring tilrettelæggelsen af udstillingen. Tak ligeledes til Aukje Lepoutre Ravn for den spændende tekst til dette katalog og til Kristine Møller for praktisk assistance. Tak også til Cathrine Raben Davidsen og Royal Copenhagen for udlån af værker til udstillingen og tak ikke mindst til de fonde, som med udstrakt tillid har støttet dette projekt.

 

Af Pia Wirnfeldt, Museumsdirektør, CLAY Keramikmuseum Danmark